Widerøes med iPhone app (CK tester apps)

Som første skandinaviske flyselskap slapp Widerøe  sin iPhone app denne uken. Appen er egenutviklet og inneholder tjenester som flypassasjerer trenger når de er på reise, som innsjekk, praktisk informasjon om bagasje etc. Appen inneholder også wideroe.no’s  geniale tjeneste for å sjekke om flyet er i rute og mulighet til å bestille flybilletter. Sistnevnte tjeneste er hentet fra Widerøes eksisterende mobilsite, utviklet av amerikanske Usablenet.

Som på mobilsiten er “Fly i rute” det klart beste på Widerøe app’en. Tjenesten gjør det den skal, og den er rask og veldig, veldig smooth. Fin å se på er den også. Som en liten bonus får man også opp SAS-flygninger på de flyplassene der begge selskaper flyr. Det eneste jeg har å utsette på “Fly i rute” er at nettopp på de store flyplassene blir listen med flygninger veldig lang, ettersom man ikke kan filtrere på tid, og hele dagens avganger og ankomster kommer opp. Men, det er veldig raskt og enkelt å scrolle ned, så dette er å leve med.

Værre er det med flybestillingen. Mobilløsningen fra Usablenet gir riktignok mulighet til å søke avganger på mer enn 400 flyselskaper verden over, men for de aller fleste er pris et viktig kriterie når man velger flyavganger. Når løsningen krever at du velger flygning før du kan se prisen, så blir det i beste fall mange runder frem og tilbake for å finne rett flygning. Her er det et klart forbedringspotensiale – og strengt tatt er webversjonen av wideroe.no i Safari å foretrekke fremfor mobilløsningen.

Skjermdumper av Widerøes app

Innsjekk er via SAS-gruppens mobil-innsjekk og den fungerer ok. Brukeren kan sjekke inn, velge sete og hente boardingkort i appen. Widerøe har vært smartere enn en del andre flyselskaper som også bruker sine eksisterende mobile innsjekkløsninger i appen sin, og åpner ikke innsjekk i Safari, men beholder brukeren i appen. På denne måten får brukeren inntrykk av at alt skjer i appen. Ved hjelp av navigasjonsmenyen i bunnen, kan brukerne lett navigere mellom innsjekk, info, fly i rute og bestilling.

Én ting som mangler i appen er mulighet til å kontakte Widerøe eller komme med feedback. Widerøe Internett scorer ellers veldig høyt nettopp på deres gode service på telefon og ikke minst på chat. Noe så enkelt som en link til en click-to-call funksjon hadde hjulpet, og chat integrert i app’en hadde vært toppen av lykke!

Alt i alt er Widerøe-appen en flyselskap-app som gjør det den skal – og den ser fresh ut også! Det er forbedringspotensial, og kjenner jeg gjengen i Widerøe Internett rett så kommer det snart oppdateringe(jeg har hørt rykter om at ombokning er på vei) som gjør denne app’en enda bedre. Bra levert!

Karakter:    (av seks)

I ærlighetens navn skal det nevnes at jeg selv er prosjektleder for SAS’ egen iPhone app, og det stikker litt at “lillebror” i Widerøe kom før oss. Men, dette har ikke påvirket min vurdering av Widerøe-appen. //CK
This entry was posted in iPhone, Luftfart and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


eight × 1 =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>