HSMAI Reiselivsdagen

HSMAIs Reiselivsdagen samler ledere innen norsk reiseliv fra salg, markedsføring og ledelse til en dag med faglig og sosialt påfyll. I år kastet mer enn 100 deltagere seg ut i sprengkulden. Deltagerlisten i år domineres av reisebyråer, hoteller og flyselskaper, men også en del store kjøpere av reiser som Helsedirektoratet, Sparebank1 og NAV. I år ble undertegnede, som skribent i Scanair.no, invitert til arrangementet på Radisson Blu Scandinavia Hotell i Oslo, og her er en liten rapport av høydepunktene.

Michael Nowlis. ThumbnailFørste eksterne forerdragsholder ut av Michael Nowlis fra London Business School holdt et interessant foredrag om mega-trends i reiselivsbransjen.

Etter noen veldig vanskelige år i reisebransjen, ser vi nå at bedriftene regner med at de kommer til å bruke mere penger på forrestningsreiser i årene fremover. Men, veksten i reisebudsjettene kommer ikke av at prisene øker, men det er en klar forventing til økt reisende – noe som er en god indikasjon på at økonomien er på ei i rett retning. Flere salgsmøter, flere kontraktssigneringer etc krever reise.

Bedriftene kommer til å ha fortsatt kostnadsfokus når de sender sine ansatte på reise. Nowlis presenterte enheten ”return on travel”. Ansatte må vise at deres reiser gir en positiv økonomisk effekt for selskapet. Videokonferanser blir mer og mer vanlige, men bedrifter innser at videokonferanser har sine begrensninger. I eksterne møter, særlig i salg og markedsøyemed, er det face-to-face møter som gjelder. (noe som jo er bra for flyselskapene!)

Tross kostnadsfokus, innser også bedriftene at om de skal holde på de kloke hodene, og få dem til å reise og møte kunder og kolleger, nytter det ikke å sette dem på economy class på langruter, tvinge dem til å fly lavprisselskaper med dårlige tidtabeller og avsidesliggende flyplasser, eller kreve 2-stjernes hoteller. Om bedriftene skal få sine ansatte til å reise, er de nødt til å både minimere den tiden de er på reise, og gjøre den tiden minst mulig ukonfortabel. Flere bedrifter har endret sin no-Business Class-policy til at om man skal ha møter på den dagen man ankommer, da kan man fly i business class, for dermed å kunne ære effektiv med en gang. Ankommer man dagen før, er det economy class og en hotellnatt som gjelder. Flere bedrifter innser at kostnaden ved å la den ansatte fly business class ofte er mindre enn en ekstra hotellnatt, diett og bortkastet tid.

Hotellene har også blitt flinkere, og blir enda flinkere, til å jobbe dynamisk med prissettingen sin. Hotellene har tatt lærdom av flyselskapene, og prissettingen i hotellbransjen kommer til å bli mye mer dynamisk (og for kundene uoversiktlig) fremover, for derigjennom å øke fortjenesten og fyllingsgraden på hotellene.

This entry was posted in Luftfart and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


3 × = twenty seven

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>