Den ukjente Vikingen – Vickers Viking i SAS tjeneste

Selv om alle SAS-fly (mer eller mindre) i selskapets historie har hatt Viking-navn, er det kun en flytype som faktisk het Viking. Vickers Viking er uten tvil et av de mest anonyme kapitlene i SAS histore – i SAS jubileumshefte fra 1996 i forbindelse med 50årsjubileet er Vickers Viking ikke engang nevnt i oppstillingen av flytyper i selskapets historie.

OY-DLO i Zürich. Foto via Odd Arnestad

Fra 1948 til 1949 fløy SAS i Danmark fire britisk-bygde Vickers V.628 Viking 1B, som SAS hadde overtatt fra Det Danske Luftfartsselskab (DDL). De 24-seters stempelmotormaskinene ble brukt på kort- og mellomdistanseruter fra København, og de “stuttkjukke” flyene var vel så ofte å se på danske innenriksdestinasjoner som i London, Paris, Zürich, Brussel og Madrid.

DDL skrev kontrakt med Vickers-Armstrong Ltd 17. juni 1946 om kjøp av fem Vickers Viking for levering fra Januar 1947. Hvert av flyene betalte danskene £39.400 for, for en total kontraktsverdi på £197.000. Av forskjellige årsaker ble leveransen forsinket, og DDL kunne overta sin første Vickers Viking, OY-DLA først 7. mars 1947. Maskinen ble døpt Alf Viking og fløyet hjem til København to dager senere. Maskinen ble senere omdøpt Tor Viking, og alle de andre maskinene fikk Viking-navn som begynte på Tor; Torleif, Torulf, Tormund og Torlak.

Postkort av Vickers Viking OY-DLA i DDL-farger med navnet "Alf Viking". Takk til Odd Arnestad

Vikingene hadde god regularitet og var komfortable – kabinen med tre seter i bredden (2+1) var romslig og luftig. Selv om Vikingen var i størrelse omtrent lik den ti år eldre Douglas DC-3, var Vikingen med sine to Bristiol Hercules-motorer omtrent 40 prosent kraftigere. Maskinen ble raskt  DDL-flåtens stolthet, og den lett gjenkjennelige profilen dukket opp på tidtabeller og reklameplakater for DDL. Til venstre ses et eksempel på det siste, fra en fransk kampanje i 1947 der DDL og Vickers Viking er en helt naturlig den av “den moderne reisen”.

DDL og senere SAS mistet to Vickers Viking i ulykker, ironisk nok på nesten samme sted. Først ut av OY-DLI Torulf Viking, som 29. desember 1947 kræsjlandet i sjøen under innflygning til København-Kastrup. Maskinen var på vei fra Paris med en besetning på fire og 20 passasjerer, da det kom for lavt inn under innflygning og gikk i sjøen på grunnt vann, knappe 500 meter fra rullebanen. Ingen av de 24 ombord kom til fysisk til skade. Maskinen ble berget, men det viste seg at saltvannet hadde gjort så stor skade at flyet ble avskrevet og hugget opp.

Den andre ulykken skjedde etter at Vickers Viking-flåten hadde blitt overført til SAS. På en charterflygning fra Madrid, via Paris til København styrtet OY-DLU Torlak Viking i Øresund på kvelden 8. februar 1949. Besetningen på fire og 23 passasjerer omkom. Det var svært dårlig vær i området, og kapteinen, som forøvrig var sjefsflyger i DDL, hadde på et tidspunkt bedt om informasjon om alternativer. Under innflygning mistet tårnet radiokontakt med flyet, og etter kort tid ble det slått alarm. Neste morgen fant man vrakrester og klær i sjøen utenfor Barsebäk på den svenske siden, og på dagen én måned etter ulykken ble flyet funnet på 23 meter dyp, 2,5 km vest for Barsebäk havn. Et forsøk på å heve maskinen mislyktes, men begge motorene med propeller ble berget. Undersøkelsene viste at motorene hadde fungert som normalt, og skadene på propellene tydet på at de var i gang da flyet traff sjøen.

Med sammenslutningen av de tre skandinaviske flyselskapenes europeiske ruter og flåter fra 1. august 1948, ble fire Vickers Viking; OY-DLA, OY-DLE, OY-DLO og OY-DLU overført til SAS og malt i SAS-farger. Imidlertid fikk Vikingene en kort karriære med dragehodet påmalt. Vickers Viking var allerede da den ble lansert gammeldags, og manglet mange av de finesser som moderne fly hadde som reverserbare propeller, nesehjul og trykkkabin. Dessuten var Vikingen dyr i drift, og med bare tre maskiner igjen etter ulykken med OY-DLU ble det besluttet å da maskinene ut av drift i forbindelse med standardisering av SAS-flåten.

SAS Vickers Viking OY-DLO Tormund Viking (takk til Odd Arnestad)

I april 1949 ble de tre gjenværende Vickers Viking tatt ut av drift og lagret på Kastrup. Den første Vikingen, OY-DLA, fikk også æren av å være den siste til å fly en SAS-rute med Viking, mellom Ålborg og København 19. april 1946, som SK 211. I en avtale signert 26 juli 1949, ble alle tre maskinene solgt til egyptiske Misrair (nå EgyptAir) for £20.000 hver. Leveransene til Misrair startet i august, da OY-DLO forlot København, via Zürich til Cairo for å bli SU-AGM på egyptisk register. OY-DLE (SU-AGN) forlot Danmark måneden etter, og OY-DLA var siste Vickers Viking til å forlate SAS, og fløy København-Zürich-Cairo 12. oktober.

Reg Name c/n With SAS Fate
OY-DLA Alf/Tor Viking 195 01.08.1948 – 12.10.1949 Scrapped
OY-DLE Torleif Viking 196 01.08.1948 - Crashed 1958
OY-DLI Torulf Viking 197 never in SAS-service Crashed 1947
OY-DLO Tormund Viking 198 01.08.1948 - Scrapped 1962
OY-DLU Torlak Viking 199 01.08.1948 – 08.02.1949 Crashed 1949

Mer om Vickers Viking i SAS, flere bilder samt detaljert historie for hvert individ finnes på viking.flying-vikings.net

This entry was posted in Flyhistorie, Luftfart, SAS and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Den ukjente Vikingen – Vickers Viking i SAS tjeneste

  1. Richard says:

    Flott flyhistorisk dokumentasjon!

  2. Pingback: Propliner – flyporno på sitt aller beste | Scanair.no // CK's flyblogg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


4 × = four

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>