På tur i Lufthansas nye Europa-kabin

Sist torsdag var jeg i Frankfurt for å holde en full dags workshop om sosiale medier med mine kolleger i SAS i Tyskland. For å få så mye som mulig ut av dagen, tok jeg første morgenflight sørover, som er Lufthansas morgenflight klokken 06:15. Det er jo en avgangstid som burde vært anmeldt til Amnesty International, men det er en annen sak…

Lufthansa flyr både A320, A321, 737 og av og til større Airbus wide-bodies også i forbindelse med store utfartsdager som starten av påsken eller skoleferien. Morgenflighten er som oftest av A320, og det var det også denne morgenen.

Airbus A320-211 D-AIQR (c/n 382) “Lahr/Schwarzwald” sto og ventet på meg på gate 34 denne morgenen. Ikke noe spesielt med denne maskinen på utsiden. Men, vel inne i kabinen fikk jeg en hyggelg overraskelse. Denne maskinen var utstyrt med Lufthansas nye Europa-interiør! Det Lufthansa omtaler som “new European cabin” ble lansert i fjor sommer, og innebærer at Lufthansa skal skifte ut 32.000 seter på mer enn 180 fly. Oppgraderingen innebærer ikke bare nye, tynnere seter fra Recaro, men også nye over-head bins og nye farger i kabinen, pluss et oppgradert serveringskonsept.

De nye Lufthansa-setene er overraskende smale, og frigjør dermed mye plass

Ved første øyekast ser setene litt billige ut. En Lufthansa-ansatt jeg snakket med sa det veldig godt – de ser ut som campingstoler! På den annen side gir de nye setene et lysere og mer åpent inntrykk.

Vel nede i setet kom dagens overraskelse – “campingstolene” var behagelige å sitte i, og den opplevde seteavstanden er veldig god. På rad 8 sto de nye setene “knyttnevetesten” med glans! Som blant annet SAS og KLM har Lufthansa ikke lenger noe fast fysisk skille mellom Business og Economy, men øker komforten i Business gjennom å blokkere midtsetet slik at ingen har noen direkte ved siden av seg, og hver passasjer har mer “personal spance”.

I følge Lufthansa skal de nye setene gi hver passasjer 4 cm mere benplass, selv om Lufthansa setter inn totalt ca 2000 ekstra seter i sine 180 fly. De nye setene er 30% lettere enn de gamle, både ford de er mindre og fordi de bruker nye og lettere materialer, men hvor stor den påståtte miljøgevinsten av dette – som Lufthansa lover – blir når selskapet samtidig øker antall seter skal være usagt. Det går vel omtrent opp i opp skulle man tro.

Det nye interiøret skal også inn i de andre selskapene i Lufthansa Group, og blir snart å se hos Swiss, Austrian og bmi.

Setelommen er mindre, og det har kommet en ny lomme bak bordet, der Lufthansa blant annet har lagt sitt in-flight magasin. På siden av setene er det også lagt til en liten knagg, der man kan henge av seg jakken for eksempel.

Legg merke til in-flight magasinet i den ekstra lommen

I tillegg til nye seter og oppgradert kabin, innebærer også Lufthansas nye Europakonsept en oppgradert meny. På korte ruter får alle passasjerer snacks, som müsli bars eller sjokolade, i tillegg til kalde og varme drikker – helt gratis i begge klasser. På ruter over to timer får alle passasjerer varm mat, i Economy kan det for eksempel være wraps eller lignende. Jeg fløy i Business denne morgenen, og fikk en deiglig frokost bestående av en stor fruktsalat, youghurt, juice, te samt rundstykker, syltetøy, smør, kjøttpålegg og ost. Om jeg skal ha noe som helst å påpeke, så måtte det være at det tok lang tid å få noe å drikke (og vi var ikke mange i Business-kabinen) og frukten var nesten for kald – men den var deilig og akkurat passe mye. Alt i alt var det en veldig fin opplevelse med Lufthansa denne morgenen.

En god start på dagen i 33.000 fots høyde

This entry was posted in Flyfreak, Luftfart and tagged , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


6 + eight =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>