CASA C-207A Azor // Ukjente fly

CASA C-207A Azor rett forfra

For litt siden skrøt jeg på Twitter av at jeg lett kunne kjenne igjen et par hundre forskjellige flytyper. Men, av og til kommer jeg over en maskin eller ser et bilde noe sted av et fly jeg ikke aner hva er. Det skjer ikke så ofte, men under et besøk på Museo del Aire i Madrid for noen år siden, traff jeg på et morsomt lite fly som jeg med hånden på hjertet ikke kunne si at jeg visste hva var. På plakaten sto det at denne saken var en CASA C-207A Azor, og at dette var en av prototypene.

Den spanske flyfabrikken CASA (Construcciones Aeronáuticas SA) ble grunnlagt i 1923 i Getafe utenfor Madrid. På 1920-tallet bygget CASA primært fly på lisens fra andre fabrikker, som franske Breguet, tyske Junker og Dornier. Under andre verdenskrig kjøpte den spanske staten seg opp til en kontrollerende eierpost i CASA, og CASA fortsatte lisensproduksjon av tyske fly, blant annet det tomotors bombeflyet Heinkel He 111, som med importerte britiske Rolls Royce Merlin-motorer ble CASA  2111.

CASA C-201 Alcotán

Det første egendesignede transportflyet var CASA C-201 Alcotán som fløy første gang 11. februar 1949. Alcotán var CASAs svar på et ønske fra spanske myndigheter om et fly som kunne fly en last på ett tonn inntil 1000 km. CASA fikk en bestilling fra den spanske staten på 12 pre-produksjonsmaskiner og ytterligere 100 serieproduserte maskiner. Med sine to stempelmotorer, og halehjul minner den litt om en litt liten Vickers Viking. Maskinene var tiltenkt en rekke roller som personelltransport (inntil 10 passasjerer), øvelsesflygning, fotorekognosering og så videre. Dessverre ble aldri C-201 den store suksessen som CASA hadde håpet på. Problemer med å skaffe motorer (spanske selskaper klarte ikke å leverer nok motorer, og det fantes ikke penger til å importere motorer fra utlandet) førte til at bare 11 pre-produksjonsmaskiner ble levert til den spanske flyvåpnet, og selv om CASA bygget hele 96 produksjonsmaskiner ble ingen av dem levert. Disse fikk aldri motorer, og alle ble til slutt skrotet.

CASA C-202 Halcón

Samtidig som CASA jobbet med C-201, utviklet man også en mer moderne modell tiltenkt det sivilie markedet, CASA C-202 Halcón, som med 14 seter, moderne understell og stempelmotorer skulle erstatte DC-3 og Ju-52. Det spanske flyvåpnet bestilte to propotyper i 1948, men på grunn av forsinkelser i leveransen av motorer, fløy maskinen første gang ikke før i mai 1952. Motorproblemene som gjorde det vanskelig for C-201, skapte også problemer for C-202 og bare 10 maskiner ble bygget, og alle levert til det spanske flyvåpenet som T.6.

CASA C-207 Azor (c/n 6) med serienummer 405-15 i fargene tll det spanske flyvåpenet på Museo del Aire, Madrid (2007)

Det tredje forsøket på å produsere et mellomstort transportfly ble CASA C-207 Azor, som fløy første gang 28. september 1955. Azor hadde plass til 30-40 passasjerer og en

Azor på Museo del Aire

besetning på fire. Utstyrt med to kraftige Bristol Hercules 730 stempelmotorer kunne CASA C-207 Azor komme opp i hele 420 km/t. Totalt ble det bygget 22 CASA C-207 Azor, to prototyper og to serier á 10 maskiner hver. Den andre serien fikk betegnelsen C-207C, fikk en større lastedør bak og fikk plass til 37 fallskjermhoppere, men ble for det meste brukt som fraktermaskin.

På slutten av 1950-tallet skal det ha vært planer om å erstatte stempelmotorene med turboprop, men dette ble det ikke noe av. Azor ble brukt av det spanske flyvåpenet frem til 1980-tallet på Getafe-basen ved Madrid. Azor ble tatt ut av drift i 1984, og dag finnes bare fire hele maskiner igjen – hvorav to på Museo del Aire i Madrid.

This entry was posted in Flyfreak, Flyhistorie and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to CASA C-207A Azor // Ukjente fly

  1. Pingback: Nord 260 Super Broussard // Ukjente fly | Scanair.no // CK's flyblogg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


× five = 5

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>