SocialBakers – statistikk og analyse for sosiale medier

Helt siden kommersielle bedrifter kastet seg ut i sosiale medier, har overvåkning av sosiale medier, statistikker, KPIer og return on investment vært viktig.

Det finnes etterhvert et stort antall tilbydere av verktøy for overvåkning, analyse og engagement, fra enkle gratisverktøy til store, dyre pakker som Radian6.

I våres ble jeg tipset om SocalBakers som tilbyr en rekke interessante statistikker og rapporter basert på hva som skjer på Facebook-siden din.

På socialbakers.com kan man dessuten få mye interessant generell statistikk helt gratis, som hvor mange Facebook-brukere det finnes i hver land, hvilke brands som er de største på Facebook; totalt og i hvert land, fordelt på bransje. Du kan også se de mest populære stedene i Facebook Places (de mest populære stedene i alle land ser ut til å være flyplasser, med LAX som verdens mest innsjekkede sted). I det siste har SocialBakers også lagt til statistikk om de mest populære Facebook apps, demografisk informasjon (inkludert endring i oppslutning i de forskjellige aldersgruppene – bestemødre er fremdeles i vekst) og en oversikt over de mest populære personer og brand på Twitter (ja, det er fremdeles Lady Gaga). I tillegg til all statistikken, kommer SocialBakers også jevnlig med litt “tips & triks” og gode artikler.

Det mest interessante er allikevel tjenesten Engagement Analytics, som gir deg mye interessant statistikk fra Facebook-siden din. Engagement Analytics er en betalingstjeneste, men er veldig billig og koster bare $50 per måned per Facebook-side du vil overvåke. Du kan både overvåke flere av dine egne sider, eller konkurrentenes – og dermed kunne sammenligne din statistikk med konkurrenten (om du har tid til dét).

Engagement Analytics inneholder åtte hoveddeler; General Info, Fans, Posts, Engagement Rating, Post Quality, Key Influencers, Response Time og PDF-eksport.

General Info gir naturlig nok litt basic informasjon om din side, og gir et raskt overblikk over viktige KPIer som antall fans og utviklingen av fanbasen, oversikt over dine egne post og kvaliteten på disse, antallet interaksjoner med dine fans og hvor engasjerte de er. Basert på alle KPIene, regner SocialBakers ut noe de kaller “Fan Page Score” som som gir et bilde på hvor god siden din er basert på flere kriterier.

Fans gir naturlig nok en oversikt over dine fans, eller utviklingen i antall fans, totalt og fordelt på ukedag, uke og daglig. Dette er kanskje den delen som er svakest, blant annet mangler demografiske data – men disse er godt dekket i Facebook Insights.

Posts gir interessant statistikk om postingene på veggen din, som sammenhengen mellom antall fans og dine posts. Er det noen post som ser ut til å gi en økning i fans, eller faller folk fra? Hvor mange post gjøres av administratorne og hvor mange postes av brukerne? Dessuten får du lett tilgang til alle posts, både egne og fansen  sine, med statistikk som antall likes og kommentarer. I tillegg gir systemet “advarsler” om du har postet for for lange, eller for korte eller om tiden er feil.

Engagement Rate gir et bilde av hvor engasjerte dine fans er i din Facebook-side. I denne delen av siten får du statistikk på hvordan fansen reagerer på dine post, hvor ofte og hvor mye fansen kommenterer og liker, og når på døgnet og hvilke ukedager fansen interagerer med siden din. Dette er veldig nyttige statistikker i forhold til å planlegge når du skal komme ut med et budskap for å nå flest og få størst engasjement. Av og til blir du litt overrasket.

Post Qulity hjelper deg med tips til hva du bør tenke på når du poster – hvor lange (eller korte) postene bør være, nårpå døgnet og hvor lang tid mellom postene du bør ha.

Tabellen Key Influencers

Key Influencers er en veldig spennende oversikt, som viser deg hvem som er mest aktive på din Faceook-side. Avhengig av hvor mange “likes” du har og hvor aktive disse er, kjenner du kanskje hvem dine beste fans er fra før, men her får du en oppdatert oversikt over hvem som poster mest, kommer med kommentarer – og hvilke posts de har postet eller svart på. Dette er et veldig godt verktøy for å identifisere brukere som du for eksempel kan velge å kontakte direkte, om de er veldig negative (og dermed bør følges opp for å snus) eller veldig positive og dermed kan brukes som ambassadører for ditt brand.

Response Time (som SocialBakers påpeker er i beta) er særlig interessant om du bruker Facebook-siden din som en kundeservicekanal. Basert på overvåkning av trafikken på siden din, gir Response Time statistikk på hvor mange av dine fans’ poster som blir besvart og hvor lang tid det tar før kundene får svar på sine henvendelser på siden din.

Siste del, PDF Export,lar deg eksportere alle relevante data til en enkel pdf-rapport.

SocialBakers utvider tjenestetilbudet og gjennom Engagement Builder tilbys blant annet styring av budskap, opprettelse og vedlikehold av tabs o.s.v. Disse tjenestene har jeg ikke testet, men SocialBakers tilby brukere å teste gratis. Kanskje noe å teste i en senere blogg-post?

De få gangene jeg har hatt problemer med statistikk, eller om jeg har lurt på noe, har SocialBakers-teamet svart på e-mail i løpet av noen timer til en dag. SocialBakers tilbyr deg å teste overvåkning av én side i 14 dager gratis før de trekker din PayPal-konto (som du må oppgi når du registrerer deg for en gratis prøve). Den minste pakken Social Engagement Analytics koster $50 per måned, og med dagens dollarkurs er ikke det store investeringen. Jeg sliter litt mer med hvordan jeg skal få regnskapsavdelingen til å refundere mitt utlegg via PayPal, men det er en annen historie.

This entry was posted in Sosiale medier and tagged , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to SocialBakers – statistikk og analyse for sosiale medier

  1. Pingback: SocialBakers – statistikk for sosiale medier | Scanair.no // CK's flyblogg | Sosial På Norsk | Scoop.it

  2. Pingback: Lite vits med mål – hvis de ikke kan måles « Tankerekken

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


7 − = five

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>