SAS tester Instagram – gjør andre norske bedrifter?

Klikk på ikonet for å laste ned Instagram

Instagram er en iPhone app (nope, finnes ikke for Android) som lar brukerne ta bilder (eller bruke et lagret bilde) og fikse på dem med en av 11 effekter, og dele dem på Facebook og Twitter, samt på Instagram selv, som også fremstår som et eget sosialt nettverk i seg selv. Instagram ble raskt en suksess, og i de første ti dagene etter at den ble lansert ble appen lastet ned 100.000 ganger, og den ble kåret til Årets App av Apple i 2011. I dag har mer enn 15 millioner mennesker på verdensbasis lastet ned appen, og mer enn 400 millioner bilder er lastet opp.

Som med alle de andre sosiale nettverkene, har også store merkevarer som Starbucks, General Electric, Southwest Airlines og ca 200 andre brands oppdaget Instagram. Selv brukte jeg romjulen til å bli kjent med Instagram, opprettet en konto for SAS, og teste vannet med å legge ut litt SAS-bilder og se hva slags reaksjoner vi fikk. I motsetning til Twitter og Facebook – og Google+ – er det bildene som er det primære på Instagram. Det er gjennom bildene vi kan fortelle historier og promotere vårt produkt. Men, det siste skal vi være forsiktig med. Et forsøk på å bruke Instagram-kanalen til å promotoere vårt “januar-salg” ble møtt med protester mot å bruke Instagram til salg, og bilder av “wif-ombord” ble også (av i alle fall én følger) oppfattet som “promotion” (som for noen har en negativ betydning). Litt fine-tuning kreves i denne kanalen som i alle andre.

Det mest populære bildet så langt - classiske uniformer, klassiske scootere og klassisk fly!

Så, hva bruker vi det til og hva tror vi at vi kan få ut av det? Med Instagram handler det om å fortelle sin historie med bilder, både bilder vi (det vil sj jeg ;-) ) tar on-the-go, og bilder som allerede finnes som kan lastes opp og fikses med filterne. Det har blitt en del flybilder – og vi mistenker at en del av de som følger oss er flyfreaks – men vi har også lastet opp bilder som viser produktfordeler som gratis aviser og gratis wif-ombord, produktnyheter som de nye setene og nye flyene, presentasjon av våre ansatte (#faceofsas) som en slags oppfølgning og videreutvikling av The Face of SAS on Facebook, destinasjoner og den ukentlige “Flashback Friday” som vi også kjører på Facebook og Google+

Etter tre uker, har SAS’ Instagram-konto (flysas) fått over 200 følgere (et stykke igjen til Starbucks’ 211.000 followers og Southwests 7500, men vi er større enn amerikanske JetBlue og Frontier og på god vei til å ta igjen både KLM og Air France!

Norges-reklame på Instagram

Jeg har forsøkt å finne norske bedrifter på Instagram, men har ennå tilgode å finne noen. Blant de flinke SoMe-bedriftene, var hverken NetCom, NSB, Sparebank1 eller Lille Vinkel Sko å finne. Særlig bedrifter som selger produkter og tjenester som kommer godt frem gjennom bilder, burde tenke på Instagram som en spennende kanal å spre bildene sine. Hva kunne ikke VisitNorway, Hurtigruten, Moods of Norway eller Scanpix gjøre med alle sine flotte bilder og produkter på Instagram, spesielt koblet til Twitter for ytterligere spredning?

Hva tror vi at vi kan få ut av det? Jeg kan ikke vise til noen fin ROI, men vi ser at det skaper engasjement, og det er en fin måte å vise våre flotte kolleger, vår fine fly, våre produkter og destinasjoner – kanskje skaper vi litt reiselyst, og et bedre bilde av merkevaren SAS. Vi ser også at vi øker tilstrømningen til vår Twitter-konto hver gang vi poster bilder på Instagram. Vi har lenken Instagram-kontoen til Twitter-kontoen, og de aller fleste bilder poster vi også på Twitter. Andre brands har kjørt fotokonkurranser via Instagram, og brukt det i kampanjer. Vi tester vannet litt for å se hva som fungerer best. Spennende blir det uansett, og kommer andre norske bedrifter etter?

Pin It
This entry was posted in SAS, Sosiale medier and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to SAS tester Instagram – gjør andre norske bedrifter?

  1. SpareBank 1 er på instagram nå :) Så får vi se hvordan dette utvikler seg :) Spennende å høre om SAS’ erfaringer etter hvert :) Stå på!

  2. CK says:

    Gøy å se Sparebank1 – fine bilder og god miks.

  3. CK says:

    Thomas Moen har skrevet en kort blogpost om “Hva er Instagram” http://thomasmoen.com/hva-er-instagram/ og en sak om Levi’s som bruker Instagram til å fange opp nye modeller: http://thomasmoen.com/levis-tor-a-tenke-nytt-pa-instagram/

  4. Så utrolig kult at dere gjør dette! En del internasjonale brands har tatt Instagram i bruk med stor suksess, men ennå få skandinaviske. Jeg skrev en artikkel om omdømmebygging på Instagram på bloggmagasinet Bloggspotting.No tidligere i januar med noen interessante eksempler. Ta gjerne en kikk her: http://bloggspotting.no/2012/01/04/hvorfor-pr-folk-bor-ta-en-kikk-pa-instagram/

    Karianne, Bloggspotting

  5. Pingback: Nordic airlines lead the pack in social media experimentation « Social Media Nordic

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


7 − = two

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>