Anotherone bites the dust – Malév legger ned driften

Etter 66 år er det slutt for Ungarns nasjonale flyselskap Malév. Fredag 3. februar klokken 06:00 besluttet selskapets ledelse å innstille alle flygninger for det kriserammede flyselskapet

Malév Boeing 737 (foto: Malév)

Allerede i forrige uke begynte ryktene om Malévs undergang å sirkulere, etter at flyselskapet i januar ble pålagt av EU å tilbakebetale mer enn 2,2 milliarder kroner i det EU-kommisjonen hadde besluttet var ulovlig statsstøtte fra ungarske myndigheter i perioden 2007-2010. Med en allerede slunken kasse, var det ganske klart at dette kravet kunne bety slutten for det tradisjonsrike flyselskapet. Selskapets ledelse så ingen annen utvei enn å legge ned, etter at flere av Malévs leverandører “mistet tillit” til selskapet, og det ikke var mulig å skaffe ny kapital fra selskapets eiere. Blant annet skal flere av leasingselskapene som leier fly til Malév ha tatt skritt for å ta beslag i flyene så fort de landet på flyplasser utenfor Ungarn. Den samlede gjelden som selskapet etterlater seg er på 60 milliarder forinter, eller 1,6 milliarder kroner. Selskapets 2600 ansatte er nå nødt til å se seg etter nye jobber. Konkursen i Malév kommer bare  én uke etter at spanske Spanair la ned driften.

Malév Tupolev Tu-154 (foto: Malév)

Malév ble startet av den ungarske staten i 1946, Selskapet var et av de første i Øst-Europa til å bytte fra sovjetiske fly til moderne vestlige, da de introduserte Boeing 737 i 1988. Etter kommunismens fall ble Malév privatisert i 1992. De neste ti årene slet selskapet med å skaffe langsiktige eiere. Italienske Alitalia var inne på eiersiden i en periode, men ble i 1997 tvunget til å selge seg ut da de selv kom under press fra EU på grunn av ulovlig statsstøtte. De neste årene var flere europeiske flyselskaper i Budapest og snuste på selskapet, blant annet Bristish Airways, Lufthansa og Air France, uten at det ble noen handel. Den russiske oligarken Boris Abramovich var en periode inne som eier, men etter at hans eget russiske flyimperium raknet etter (den første) finanskrisen, valgte ungaske myndigheter å re-nasjonalisere Malév i 2010 og overtok 95% av aksjene. Det siste året har både kinesiske HNA Group (som eier flyselskapet Hainan Airlines) og tjekkiske Travel Service vært i samtaler om overtagelse av Malév, uten suksess. Malév ble medlem av oneworld-alliansen i mars 2007, etter at selskapet tidligere var med i SkyTeam

Malévs 2600 ansatte må nå seg seg om etter nye jobber (foto: Malév)

Selskapet hadde en flåte bestående av 22 moderne vestlige fly, Boeing 737-600/700/800 og Bombardier Q400 turboprop. Malév hadde også lagt inn en bestilling på 15 Sukhoi SuperJet 100. Malév fløy omtrent 50 ruter fra Budapst, og sto for omtrent 40% av trafikken på flyplassen. Nesten 30 ruter, blant annet til Göteborg, Sverige, står nå helt uten operatør etter at Malév legger ned.

This entry was posted in Flyfreak, Luftfart and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Anotherone bites the dust – Malév legger ned driften

  1. Pingback: Lyst på et brukt fly? | Scanair.no // CK's flyblogg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


+ six = 14

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>