Ut på tur med Europas punktligste regionalflyselskap

I de månedlige statistikkene fra FlightStats på de mest punktlige flyselskapene i verden, er det ofte ett flyselskap som ligger på toppen. SAS er definert som det mest punktlige “major airline”, men det flyselskapet som oftest troner på toppen, uanssett klasse, er Binter Canarias. Binter flyr 21 68-72 seters ATR-72 turboprops mellom Kanariøyene, samt på ruter til Nord-Afrika.

I vinterferien dro hele familien til Lanzarote, og det er jo ikke det enkleste stedet å komme seg til med fly i Europa kan man si. Til slutt, etter å ha vurdert flere routings Oslo-Arrecife, endte vi med å bestille billett Oslo-Las Palmas med SAS og Las Palmas-Arrecife med Binter Canarias. Endelig skulle jeg få teste et nytt flyselskap – og dét verdens mest punktlige til og med.

 Vel nede på Las Palmas Gando (LPA) – der vi landet før rutetid, var det bare å hente bagasjen og finne innsjekkingsdiskene til Binter som – viste det seg – ligger i en annen del av terminalen enn alle charter- og ruteflyene til Nord-Europa går. I et stille hjørne av terminalen, sammen med Iberia og Ryanair, fant vi to grønne Binter-disker og fikk sjekket inn oss fire og bagasjen vår uten problem. Deretter var det bare å slå ihjel et par timer i LPA.

Sist jeg var på Gando, en gang på midten av 1980-tallet, var det en ganske kjedelig flyplass (med unntak av den store fine takterrasen som en ung flyfreak som meg selvsagt elsket), men det har skjedd ting på 25 år. Tross mey folk, oppleves ikke terminalen som trang, og det er en del fine butikker og mange spisesteder, som blant annet Starbucks, Burger King og Upper Crust som har billig og grei mat for barnefamilen på tur. Det finnes også et tapas-sted som så ok ut, stor tax-free butikk og et lite lekehjørne.

Som forventet var det avgang på tid fra Gando – først en liten tur i buss over tarmac og frem til den ventende grønne ATR-72′en med navnet “Gofio” . Det er free-seating på Binter, og det var tydelig at de andre passasjerene var mer klar over dette enn oss, for de strømmet ut av bussen og frem til passasjerdøren (som er bak på ATR-72) for å komme seg først på. Der ble de møtt av en av de to flyvertinnene som slapp oss – og en annen barnefamilie på først!

Ikke bre var det free-seating på Binter, det var heller ingen setenummer på radene. Det er første gang jeg kan si jeg har lagt merke til det på moderne fly. Men, med litt rask telling av radene kom jeg frem til at jeg satt på 18C – langt bak – i god avstand fra proplellene.

Etter avgang var det tid for servering! Det er ikke lange hoppet mellom Gran Canaria og Lanzarote. Flyturen tok ca 45 minutter, men alle passasjerer fikk en liten kjekssjokolade (a’la Kvikk Lunch) og et glass vann fra smilende cabin crew, som kommuniserte med den lille engelsken de kunne. Det skal ikke mere til, egentlig. Ut av vinduene kunne vi se Gran Canaria og Fuertoventura passere under oss, før vi kom inn over sydspissen av Lanzarote og kunne se fyrtårnet Faro de Pechiguera og Playa Blanca under oss før landing.

Servering på Binter Canarias - kjekssjokolade og vann. Tekstem på sjokoladen betyr i følge Google Tr

 Vel fremme på Aeropuero de Lanzarote (ACE) – på tid! – var det bare å traske over tarmac (litt mindre forhold her enn på LPA) og hente bagasjen i den lille innenriksterminalen, hente leiebilen og kjøre avgårde. For flygninger innen kanariøyene kan lille, punktlige og grønne Binter Canarias klart anbefales.

Pin It
This entry was posted in Flyfreak, Luftfart, Reise and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Ut på tur med Europas punktligste regionalflyselskap

  1. Petter Fure says:

    Mulig skivebom her, for ER det ikke Binter’s konkurrent NAYSA som er den mest presise?

    • CK says:

      NAYSA er – har jeg lært – Binter Canarias. Binter er den felles merkevaren som flyselskapene Canarias Airlines og NAYSA flyr under

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


× eight = 72

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>