Et lite rom på 10.000 meter – fremtidens flydo

Forfatteren på do på SAS CRJ900 mellom Oslo og København. Litt trangt

Tilbringer man mye tid på fly, vil man naturlig nok bruke en del tid på do. For noen er det et lite privat avlukke i en liten stund, og for andre (som mine barn) er det spennende. For de fleste av oss er det et ganske lite rom vi kommer oss fort ut av når vi er ferdig med det vi skal.

Men, ta en ekstra kikk neste gang du er på do i 30.000 fot. Ingening er inne i det lille rommet er tilfeldig.

Det er en egen industri i flyinteriørindustrien som jobber med utvikling og forbedring av flytoaletter. Ledestjernene i denne bransjen er funksjonalitet, ergonomi, plass, vekt, enkelt vedlikehold og hygiene.

Når man jobber med et relativt lite rom, men som allikevel er noe av den dyreste plassen ombord i et fly, er det mye som skal hensyntas. Det skal være plass til alt, og de forskjellige delene av toalettet må være plassert i rett frohold til hverandre. Papirhåndklene må for eksempel være plassert på et sted der passasjeren kan nå dem uten å dryppe vann på gulvet. Utstyr kan lagres i skap bak speilet, men skapet kan ikke vøre for dypt – da blir det umulig for passasjeren å vaske ansiktet i vasken.

Lufthansas førsteklasses urinal

I 2011 ble Lufthansa det første flyselskapet i verden med urinaler på sine Airbus A380. Umiddelbart virker ikke urinaler på fly særlig smart, jeg tenker det kan fort bli søl. Det er imidlertid godt gjennomtenkt (og det finnes et håndtak til å holde seg i om det rister). I følge tall fra Lufthansa, er ca 70% av deres Economy-passasjerer menn, og om urinalene erstatter vanlige toaletter betyr det at så mye som fire seter kan frigis i kabinen. I tillegg bedrer det hygienen (for kvinner påstås det), forbruket av vann blir lavere og det blir kortere ventetid for å gå på do.

Her har min venn og meningsfelle Shashank fra SimpliFlying “testet” Lufthansa doen:

Et utviklingstrekk i design av flytoaletter er at så mye som mulig av ens “business” der inne skal kunne gjøres uten at man tar på noe. Vi er allerede vant til å stikke hånden under springen og vannet renner, spylefunksjonen kan også gjøres uten at man trykker på knappen. Tyske Elektro-Metall har utviklet et avfallslukelokk som automatisk åpnes når man  skal kaste søppel.

I tillegg til å gjøre så mange som mulig av prosessene “handsfree” eksperimenteres det også med antibakteriell overflatebehandling, selv om det i branjen er ulik oppfatning om hvor effektivt dette er.

Mens funksjonalitet lenge har vært det primære i utformingen av flytoaletter, har design og stil økt i viktighet. Bare se på det tidligere nevnte toalettet på Lufthansas A380. Stilig! Lyssetting blir også viktig, og sammen med intelligent bruk av kurver og runde hjørner, skapes en illusjon av bedre plass. På Boeing 787 Dreamliner benyttes samme LED-lys på toalettene som i resten av kabinen for å gjøre opplevelsen der inne bedre.

Andre ting det jobbes med er å gjøre flydoer enkelre tilgjengelig for rullestolbrukere. I Japan har All Nippon Airways og Japan Airlines begge satt av egne toaletter til kvinner.

Tenk på dét neste gang du lukker deg inne på det lille rommet på 10.000 meter, at ingenting er inne er tilfeldig og det finnes ingeniører der ute som jobber med å forbedre funksjonalitet og “opplevelsen” der inne.

Pin It
This entry was posted in Flyfreak, Luftfart and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


five + 9 =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>