Brevduen – boktips for flyfreaks

Rob J. M. Mulder har levert nok en faktabombe av en bok om norsk luftfart fra før andre verdenskrig. Denne gang har han tatt for seg Caproni Ca.310 LN-DAK, som i sin korte tid som postfly i DNLs tjeneste fikk navnet Brevduen.

Brevduen – Caproni Ca.310, LN-DAK – DNLs jakt på et postfly er den tredje lille boken i serien A piece of Nordic aviation history, og følger i samme format som bøkene om Valkyrien og Ternen. Mens de to forrige bøkene tok for seg fly som det bare fantes én av, er Brevduen egentlig en bok som dekker mye mer enn dette ene flyindividet. Mulder har gjennom dypdykk i arkivene funnet et vell av interessant informasjon og gode historier ikke bare om LN-DAK, men om Caproni Ca.310 generelt i norsk tjeneste. Total hadde flyvåpenet fire fly av denne typen, men det var kun LN-DAK som hadde en sivil karriære, om enn en veldig kort en. Boken kunne hatt godt av å ha en annen tittel. Jeg er redd for at en så spesifik tittel kan gi mindre interesse for boken enn den fortjener. En mer dekkene tittel kunne for eksempel vært “Caproni Ca.310 i norsk tjeneste”, og dermed favnet noe bredere.

I tillegg til å fortelle historien om Caproni Ca.310 i norsk tjeneste helt frem til den tyske invasjonen, fortelles det også godt om arbeidet med å utvikle luftpostregimet i Norge på 1920 og 1930-tallet. Dette var pionerarbeid på høyt nivå, og det er en veldig interessant historie i seg selv.

Som vanlig er boken stappfull av interessante fakta og forfatteren har gjort en ikke mindre enn imponerende jobb med å fremskaffe godt bildermateriale. Her er både bilder av fly, av detaljer og mennesker som gjør den noe tørre teksten levenede. At Mulder skriver på norsk er et pluss – så mange bøker om norsk flyhistorie på norsk finnes det ikke – men det skinner av og til gjennom at det ikke er hans morsmål og boken kunne hatt godt av en ekstra språkvask før den gikk i trykken. Formatet er veldig fint. Boken er liten, i et hendig format (den har vært med meg opå reise den siste tiden) og har en fin og oversiktlig lay-out og god bruk av illustrasjoner.

Brevduen er på 126 sider, godt illustrert med masse flotte bilder, både av Brevduen i sivile farger og de andre Caproniene i militær bemaling. Flotte profiltegninger av Andreas Brekken og Kim Brantenberg gir farge til en ellers svart og hvitt bok. Som i de andre bøkene har Mulder fått en norsk modellbygger til å bygge en plastmodell av det aktuelle flyet, og Nils Mathisrud har laget en flott modell av Brevduen, og forteller godt om hvordan han går frem for å bygge den.

For enhver som har interesse av norsk luftfart, både sivil og militær, er Brevduen et fint bidrag til biblioteket. Forfatteren forteller en, for de fleste av oss, ukjent historie om norsk luftfarts barndom. Her en en liten snikkikk på innholdet. Boken kan bestilles direkte fra forfatteren på www.europeanairlines.no

Pin It
This entry was posted in Boktips, Flyfreak, Flyhistorie and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


eight × 3 =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>