United Breaks Guitars (the book!) – boktips for SoMe-interesserte

De fleste som jobber med sosiale medier – og alle som jobber med sosiale medier og kunderelasjoner kjenner YouTube-hitten “United Breaks Guitars”. Den relativt ukjente gitaristen (vel, i boken sier han at han var godt kjent i Øst-Canada, men i det store og hele tilsvarer vel det å være stor på Mysen…) Dave Carroll dro i i juli 2009 med United Airlines fra Halifax, Canada til Omaha, Nebraska med banded og gitarene sine. Under flybytte i Chicago, utbryter passasjeren bak gutta de nå berømte ordene “My god, they’re throwing guitars out there!”. Vel fremme i Omaha oppdager Dave at gitaren hans er ødelagt, og det koster $1200 å fikse den (men den ble “aldri helt bra”). De neste ni månedene er han i det han kaller “kundeservicelabyrinten” til United der han gjennom telefon, e-mail og brev forsøker å få United til å ta ansvar for skaden og dekke kostnadene til reperasjon. Når dette ikke førte frem, skrev David en sang om opplevelsene sine og fikk hjelp av noen venner og kolleger til å lage en 4 minutters musikk-video (med et totalt budsjett på $150!) som han lastet opp på YouTube og delte med alle vennene sine og på tre dager hadde filmen blitt sett av en halv million mennesker (når denne teksten skrives har tellerverket passert 12,1 millioner!) og nærmest over natten ble Dave Carroll og United Breaks Guitars verdenskjente, og United fikk en skikkelig nesestyver. Om du ikke allerede har sett filmen, se den her:

Da jeg hørte David Carroll hadde skrevet boken United Breaks Guitars, var jeg i utgangspunktet litt skeptisk. Hvordan skriver man en bok på 197 sider om en fire minutters YouTube-video?

Men, boken er god! David Carroll forteller hele historien, om hvordan han ble behandlet av United, og hvordan ideen til ikke bare én men tre filmer om opplevelsen kom til ham. Videre skriver han interessant om hvordan han fikk laget den første filmen og om alle vennene som hjalp ham. Nesten spennende blir det når han forteller om reaksjonene etter at filmen “tok av” på YouTube. Hva gjør du når David Letterman ringer?

For oss som kjenner historien, gir boken et dypere innblikk i hva som egentlig skjedde. Det er interessant – og ganske moro – å lese om hvordan David Carroll satte hele famien i sving for å kunne svare på alle henvendelsene fra medier som ville snakke med ham om United Breaks Guitars. Kjenner du ikke historien, men for eksempel har sett filmen gir boken et godt buolde av hva denne kotre, lavbudsjettfilmen har betydd. Jeg har ofte brukt filmen, og historien, når jeg har holdt foredrag om sosiale medier, og etter å ha lest boken føler jeg at jeg kjenner den enda bedre.

For de som håper de skal kunne få oppskriften på hvordan de skal få en viral hit, blir skuffet. David Carroll sier han sendte den til alle sine Facebook-venner og alle adressene han hadde i Outlook Express, og så gikk det av seg selv etter det. Jeg er ikke sikker på om han forteller hele historien der. Filmen fikk faktisk 500.000 views på tre dager!

Best er boken når den forteller historien om United Breaks Guitar, og det som skjedde etterpå. Når David Carroll beveger seg ut på å snakke om universelle sannheter som binder oss sammen, så faller jeg litt av. Uansett, det er en interessant liten bok som alle som har hatt glede av vidoen bør kjøpe. Tommel opp!

Selv fikk jeg mitt eksemplar signert! Takk til min kollega Anders som holdt foredrag på samme konferanse som David Carroll i London

Pin It

This entry was posted in Boktips, Sosiale medier and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


8 − = two

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>