SAS Museet på Gardermoen, en ukjent juvel

20120809-171112.jpg

En av de mange flotte modellene - her en ABA DC-3 i nøytralitetsfarger. Under andre verdenskrig ble svenske sivilile fly malt knall oransje og merket med SWEDEN for at ikke de krigførende partene skulle skyte dem ned. Det var bare sånn passe sukessfullt...

På “gamle Gardermoen”, der vi som vokste opp på Østlandet på 1980-tallet reiste til syden, ligger et lite bygg ved siden av den gamle terminalen (nå GA-terminalen) som huser en relativt ukjent juvel – SAS Museet. Museet ble startet som et internt bedriftsmuseum i en kjeller på Fornebu i 1989, men flyttet til Gardermoen sammen med flyplassen og åpnet i nye lokaler – og var for første gang tilgjengelig for publikum – i 2003.

Oppe på messaninen har museet har også en stor samling uniformer stående i en stor monter, sammen med tidstypiske kofferter og annet utstyr. Går du gjennom museet med en av pensjonistene som guide, er sjansen stor for at han eller hun kjenner den som har båret den enkelte uniformen, og kan fortelle morsomme historier om både vedkommende og gjenstansen.

Der oppe på finnes også de virkelig flotte flymodellene. Museet har ikke noen ekte fly i samlingen, men en masse flotte flymodeller – flere av dem 1-2 meter lange! – av så godt som alle fly i SAS tjeneste (samt en del fra forgjengerne DDL, DNL og ABA/SILA) gjør savnet av ekte fly mindre. Mange av de store modellene er imponerende, ikke bare i størrelse, men i detaljrikdom. Flere av dem er laget med deler av flykroppen i gjennomsiktig plast slik at vi kan se inn på seter, cockpit, lasterom og passasjerer. De virkelige skattene er modellene av DC-6B og DC-7C fra 1950-tallet med elektriske motorer og lys – et trykk på bryteren og propellene snurer og kabin- og navigasjonslys blinker! Det er ikke bare barna som lar seg imponere av den slags!

Vår guide forteller om SAS flygniger over Nordpolen, med et av museets mest avfotograferte gjenstander - soveposen med plass til fire, som var en del av nødutstyret på trans-polare flygninger - i bakgrunnen

Museet holder åpent hver tirsdag 12-16 og søndager 10-15. Det er også mulig å leie lokalene for en rimelig penge og ha selskaper og middager på museet. Museet har avtale med et cateringfirma som kan levere det meste. Jeg hadde min avskjedsfest i SAS på museet, som både var hyggelig og en perfekt ramme for å ta farvel med SAS etter 13 år. Etter en bedre spekematmiddag, dansset vi i sommerkvelden helt inntil gjerdet – til stor glede for pilotene i WestAirs ATP fraktfly som kom inn med posten.

I tillegg til utstillingen, og utleielokalene, har museet også en liten gavebutikk med flymodeller, retro-bager, bøker, postkort, plakater og annet snacks for flyfreaks. Her finnes mye som er helt umulig å få fatt i andre steder, til veldig gode priser. Kvelden jeg var dere med kollene fikk jeg kjøpt noen helt unike SAS First Business Class (et merkenavn SAS ble tvunget av IATA å slutte med) mansjettknapper til en slikk og ingenting. Pengene som kommer inn går til driften av museet.

Museet har åpent alle tirsdager 10-15 og søndager 12-16, men for grupper er det bare å kontakte dem for andre tider. I tillegg til utstillingene, har museet også et eget utkikkstårn med flott utsikt over den vestre rullebanen. Perfekt for flyspottere og alle som vil se på fly.

Har du ingenting planlagt til helgen? Hvorfor ikke ta en tur på SAS Museet? Anbefales

Pin It
This entry was posted in Flyhistorie, Luftfart, SAS and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to SAS Museet på Gardermoen, en ukjent juvel

  1. Pingback: Siste tur med SAS MD80 | Scanair.no // CK's blogg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


six × 4 =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>