Verdens beste lavprisselskap til Norge

Denne uken kom nyheten som mange har lurt på når skulle komme, det spanske lavprisselskaper Vueling Airlines (IATA: VY) kommer til Norge. Fra 18. mai begynner Vueling (som tidligere også har fløyet til Stavanger) å fly direkte til Oslo og Bergen. Oslo flys mandag, torsdag, fredag og søndag, mens Bergen flys onsdager og søndager.

Vueling Airbus A320 (foto: Vueling)

Vueling ble i september kåret til verdens beste lavprisselskap på World Low Cost Airlines Congress i London i september, og har det sisste året hatt en kraftig vekst. Vueling var raske til å fylle tomrommet etter konkursen i Spaniar i januar, og åpner 28 nye ruter i 2013 – noe som gjør at Vuelig vil ha mer enn 100 ruter bare fra Barcelona neste år. I tillegg til Oslo og Bergen, flyr Vueling neste sommer også til København, Stockholm og Göteborg til hjemmebasen i Barcelona.

I følge Aviation Week kommer Vueling i løpet av kort tid også lansere en business class - som får navnet “Excellence” –  og ytterligere utvidelser av rutenettet. Som en del av selskapets nye strategi, kommer Vueking til å satse ytterligere på forretningssegmentet, som skal utgjøre 50% av omsetningen innen utgangen av 2013. I tillegg til business class, kommer Vueling til å lansere nhtt interiør i sine Airbus A320, og innføre wifi innen utgangen av 2012.

Den siste tiden har det også vært spekulasjoner om Vueling står foran en stor ordre på nye Bombardier CSeries 300, og under World Low Cost Airlines Congress i september bekreftet selskapets toppsjef, Alex Cruz, at de hadde sett på CSeries og var “imponert”. En stor-ordre fra Vueling på 120-145-seters CSeries 300  vil være en fjær i hatten for Bombardier, og virkelig etablere CSeries som en utfordrer til Boeing 737NG og Airbus A320-families hegemoni i lavprismarkedet.

Bombardier CSeries 300 (foto: Bombardier)

Bombardier CSeries 300 (foto: Bombardier)

Vueling ble startet i 2004, med to Airbus A320 med ruter fra Barcelona til Paris, Brussel, Palma de Mallorca og Ibiza. I 2009 ble Vueling slått sammen med Spanias andre lavprisselskap, ClickAir, der Iberia hadde kontrollen. Vueling er i dag notert på Madrid-børsen, med Iberia som største aksjonær med 46& av aksjene. For Vueling har det imidlertid vært viktig å holde en armlengdes avstand til sin største eier, for – som CEO Alex Cruz sier – å unngå “contamitation”. Mens mange andre in-house LCC’er har feilet, har Vuelings avtand vist seg nettopp å være en viktig faktor i selskapets suksess. Vueling flyr i dag noen få ruter på vegne av Ibiera, men avtaler mellom Iberia og fagforeningene begrenser antallet flygninger som Vueling kan gjøre på vegne av morselskapet. Denne avtalen gjorde at Iberia startet sitt eget in-house lavprisselskap, Iberia Express, ettersom dette forholdet ikke var dekket av avtalen. Vueling har, i motsetning til mange av sine konkurrenter, gått med overskudd de siste fire årene og regner også med å tjene penger i 2012. Vueling har i dag omtrent 60 Airbus A320 og fraktet 11 millioner passasjerer i fjor. Vueling har – i motsetning til mange av sine konkurrenter – tjent penger de sise fire årene, og regner med å levere positive tall i år også. Kanskje det lønner seg å ha det litt gøy på jobben også, som denne reklamefilmen – med Vueling-staben i de fleste rollene – viser:

 

This entry was posted in Luftfart and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


3 × = eighteen

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>