Gøy på vannet!

Da jeg startet i ny jobb i Oslo i august, begynte jeg også å ta båten til kontoret! Jeg bor i Asker utenfor Oslo, og jobber rett ved Oslo Rådhus. Kjører jeg bil tar det meg gjerne en time eller halvannen i rushtiden å kjøre inn, og parkering er jo umulig. Jeg kan selvsagt kjøre elbilen – da går det litt fortere (iallefall inn til byen) og parkeringen er enklere eller jeg kan (grøss!) ta toget, eller bussen. Det tar ca 40-45 minutter om alt går som det skal. Det gjør det jo sjelden., og alle som har tatt buss og tog i Oslo-omrpdet vet at det er trangt, varmt og rutetidene kan mer regnes som veiledende enn noe annet.

"Baronessen" på vei inn til Vollen Brygge

Heldigvis finnes det et annet alternativ – båten! Fra Vollen (som er 7 minutter med elbilen hjemmefra), går det tre ganger om morgenen (06:15, 07:23 og 08:25) hurtigbåt inn til Aker Brygge. Båten er en del av Ruters båttrafikk i Oslo-fjorden, og drives av Stavanger-rederiet Norled. Linje 601 starter i Slemmestad, og bruker ikke mer enn 25 minutter inn til byen. I mottsening til med buss og tog kan jeg stole på at det ikke tar med enn 25 minutter – for på sjøen er det aldri kø!  Dessuten er det god plass på båten. Med 180 seter er “Baronessen”, som går fast på ruten, ikke en veldig stor båt, men det er alltid sitteplasser til alle. De aller felste plassene har små bord 8som på fly) der jeg og mine medpassasjerer har morgenkaffen, avisen, pc eller nettbrett. Det er en veldig fin måte å starte dagen på. Om sommeren er det ekstra deilig å sette seg på det øvfre dekket og nyte Oslofjorden i solen på vei hjem. Det slår køen på E18 hver eneste gang!  Selv nå på vinteren er det en ekstra ro på sjøen, og å se soloppgangen over fjorden er fantastisk.

Det eneste aberet med å ta båten til og fra jobb er den noe begrensede tidtabellen. Kun tre turer inn om morgenen, og tre avganger ut på ettermiddagen (15:10, 16:20 og 17:30) begrenser arbeidsdagen noe. På den anne side er det disiplinerende – jeg vet når jeg MÅ dra for å rekke hjem til å hente i barnehagen eller rekke middag med familien – så får det heller bli litt tid med pc på kjøkken-kontoret på kvelden. Det er så mange fordeler med å ta båten, at jeg ofte går ganske langt for å tilpasse meg tidtabellen – som å ta “nattbåten” klokken 06:15 inn til byen… Et annet problem er at båten dessverre korresponderer dårlig med busstilbudet i Asker (med unntak av egne tilbringerbusser fra blant annet Torp-Høymyr), men med gode parkeringsmuligheter ved Vollen Brygge er det mange som kjører. For de som sykler er det sykkelstativ på dekk!

Mens det blir trangere og trangere på E18 og på toglinjene inn til Oslo,  er det masser av plass på fjorden. Ruter lanserte i september sine planer for ytterligere satsning på lokalbåter i Oslofjorden. Det er flere aktuelle brygger både på vestiden og østsiden av Oslo sentrum som kan være aktuelle for hurtigbåter. Ikke minst er Fornebu interessant, det samme er Bjørvika. Jeg ønsker meg flere rutebåter på fjorden – kanskje tilogmed elekstriske, slike som Norled har bestilt for rutene sine på Vestlandet. Ville ikke du også heller tatt en romslig båt til jobben enn et trangt (og forsinket) tog?

Pin It
This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Gøy på vannet!