Nytt design for American

Etter lang tids forventning, lanserte American Airlines i dag endelig sitt nye design. Etter mer enn 40 år med samme klassiske design, med røde, hvite og blå striper på sølvgrå kropp, har amerikanske Futurebrand laget et helt nytt design for flyselskapet. I følge designerne skal de nye fargene vise American Airlines som et moderne og stolt flyselskap. Det er forventet at inntil 200 av Americans 600 fly vil bli malt om i de nye fargene i løpet av 2013, mens resten vil bli malt om i løpet av de kommende fem årene. Nytt design vil også komme på alle flater der flyselskapet kommuniserer med sine kunder, som websiden, kiosker, uniformer etc.

 

American Airlines Boeing 767-300 på Frankfurt Airpot i juli

 

Det nye designet erstatter American Airlines ikoniske design, introdusert i 1968. Vignelli Associates står bak det klasssiske sølvgrå designet, og AA-logen med den amerikanske ørnen. American startet planleggingen av det nye designet allerede sommeren 2011, etter at American bestilte mer enn 200 fly fra Boeing og Airbus. Mange av disse flyene, blant annet Boeing 787 Dreamliner som på grunn av utstrakt bruk av kompositter uansett ikke kunne ha det klassiske umalte metallet. Stripene langs flysiden blir borte og erstattes av “American” stort på drem fremre flykroppen, og amerikanske farger på halen. Futurebrand har introdusert et nytt symbol, som de kaller “Flight Symbol” som gir assosiasjoner til både den amerikanske stjernen, bokstaven A og den amerikanske ørnen, som har vært en del av American Airlines logo siden 1930-tallet. Fargene rødt, hvitt og blått går igjen også i Flight Symbol.

Designendringen er første del i en stpr prosess som American Airlines skal gjennom i år, for å transformere hele flyselskapet, få det ut av konkursbeskyttelse og trolig også inn i en fusjon med US Airways.

Det var mye diskusjon i sosiale medier om Americans nye logo, men jeg må innrømme at jeg har fått sansen fro det nye. Det er moderne, samtidig som det beholder elementer av det gamle. I filmen under, forteller sentrale personer i American og Futurebrand om arbeidet med å ta frem det nye designet.

This entry was posted in Flyfreak, Luftfart and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


× 1 = five

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>