Instagram – Twitter i bilder

Hans-Petter tweeting it up på Social Media Tool Camp (@ckamhaug)

Denne uken holdt jeg et foredrag for mer enn 200 fremmøtte på Markedshøyskolen i Oslo i forbindelse med Social Media Days om Instagram og hvordan bedrifter kunne bruke Instagram. Litt spøkefullt startet jeg med å si at “Tekst er bare 2008″. Det var litt som et svar på at min gode venn Hans-Petter Nygård Hansen hadde holdt sitt innlegg om Twitter rett før meg, men det er ingen tvil om at bilder blir mer populært enn tekst. På Facebook genererer bilder 53% flere likes enn gjennomsnittsposten i følge HubSpot, og hver dag laster vi opp mer enn 300 millioner bilder på det sosiale nettverket. Bilder engasjerer oss mer enn tekst, og siden vi alle går rundt med et kamera med 6-8 megapixler i lommen (mitt første digitalkamera hadde 3,2 megapixler) er det veldig enkelt å ta et bilde og laste opp til alle våre sosiale nettverk. Med bare 140 tegn i en tweet er det klart det er bedre med et bilde som sier mer enn tusen ord…

Romjulen 2011, mens jeg var Head of Social Media i SAS, etablerte jeg SAS på Instagram (etter å ha lest en artikkel på Jaunted), som en av de første bedriftene i Norge, og gjennom det neste året prøvde og feiliet vi med den nye kanalen. Vi prøvde oss med salgskampanje (og fikk kjeft), vi hadde en konkurranse der du kunne vinne en helg i Shanghai (Norges kanskje første Instagram-konkurranse), og vi vise frem både ansatte, produktet og “behind-the-scenes” bilder og fikk mye fin respons på det vi gjorde.

Vi lærte at salgskampanjer var helt feil for kanalen. For det første var det kjedelige bilder, og folk brød seg ikke om det, og for det andre er veien fra salgsplakaten til kjøp veldig lang. Det som skapte engasjement og likes gikk mer på de tingene som bygger merkevare og image. Vis frem produktene. Vis frem menneskene som jobber hos deg, og la kundene komme litt bak scenen og se hvordan ting fungerer. La de som følger deg få litt eksklusive blikk inn i en verden som de ikke har sett før – hvordan ser det ut når bandet spiller inn musikkvideo, hvordan ser det ut når fly vedlikeholdes eller før moteshowet begynner? Det er ting kundene dine vanligvis ikke ser, og er med på å bygge et tettere bånd mellom dem og merkevaren.

Instakonkurranser
Mange prøver seg med konkurranser på Instagram – fritt som det (ennå) er for Facebooks

SAS' Instagram-konkurranse #drømmeSAS (@flysas)

strenge regler for konkurranser. Det er imidlertid en del utfordringer også der, ikke minst det å få nok deltagere. I skrivende stund har både SAS og Ving hver sin Instagram-konkurranse gående, og selv med store reisepremier i potten er det (8/2) bare henholdsvis 171 og 38 bilder tagget i konkurransene.

En annen utfordring ligger i hvordan man kårer en vinner. Den enkle måten, å la folk stemme frem en vinner favoriserer sterkt de som allerede har en bråte med følgere på Instagram – de får fort flere hundre likes unsett hva de poster. En løsning på dette kan være å plukke ut de fineste bildene, og re-poste på sin egen konto. Den gode gamle juryen som velger ut det beste bildet fungerer også. Ettersom Instagram ikke har noen delingsfunksjon som Facebook eller Twitter (RT), er den eneste måten å få stemmer på at noen følger enten hastaggen eller kontoen.

Spread the love
“Likes” på Instagram illustreres gjennom små hjerter. De, sammen med kommentarer på

Min nye lilla notatbok fra Bookbinders (@ckamhaug)

bildene, er den formen for interaksjon som finnes på Instagram i dag. Representerer du en merkevare på Instagram, er det en hyggelig gest til de som liker deg å først og fremst svare om de kommentere dine engne bilder. For de litt viderekommende på Instaram, kan jeg anbefale en liten sak for ytterligere engasjere fansen. Sett av og til av noen minutter for å se hva brukerne poster av bilder av ditt produkt. Lik deres bilder, og gi en hyggelig kommentar av og til til dem som helt gratis sprer det gode budskapet ditt. Jeg la i dag ut et bilde av min nye notatbok fra Bookbinders, og ikke lenge etter kom det både et hjerte og en hyggelig kommentar fra Bookbinders Instagram-konto.

Instagram er en morsom del av det sosiale økosystemet. Mulighetene for å skape direkte salg i kanalen er nok liten med dagens oppsett, men Instagram er en flott kanal for å vise frem produktene og drive merkevarebygging og bygge image. Dessuten er det en billig kanal, som krever svært lite og som fremdeles er såpass ny at det er lov å eksperimentere og prøve seg frem. I presentasjonen under har jeg samlet noen flere tips og triks.

Her er presentasjonen:

This entry was posted in Sosiale medier and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Instagram – Twitter i bilder

  1. Fine nettsider, og så mye interessant innhold da gitt. Skulle gjerne ha vært på forelesningen, men nå er det bare å kaste seg over til http://flyrute.no og finne noen billetter til neste forelesning.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


3 + = eleven

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>