Revenue Management på Concorde-måten

I mitt forrige liv, i flybransjen, jobbet jeg i flere år innenfor det mystiske fagfeltet Revenue Management – eller inntektsoptimering som noen har forsøkt å kalle det på norsk. Vår jobb var å sikre optimal (ikke nødvendigvis høyest) pris på hvert eneste flysete. Revenue Management er et stort fagfelt innenfor ikke bra flybransjen, men også for cruise og hoteller.

Concorde i BA-farger fra slutten av 70-tallet (foto: BA)

En historie som verserer i revenue management-kretser, som jeg ikke vet om er sann eller ikke, er historien om hvordan British Airways fikk Concorde-rutene til å gå i pluss. Overlydsflyet Concorde ble satt i rutetrafikk av British Airways (BA) i 1976. Alle passasjerene elsket å fly med Concorde, det ble raskt de vakre og mektiges foretrukne måte å fly over Atlanteren.

Problemet for BA var at Concorde-operasjonene de første årene gikk med dundrende underskudd. Revenue Management, salg og marketing i BA klødde seg i hvert sitt hode for å finne hvordan BAs signatur-program også skulle kunne bære seg økonomisk. Noen kom på å spørre kundene om hva de faktisk betalte for flybilletten. Dette var 70-tallet – før internett – og med en kundegruppe bestående av de rike og berømte var det jo så godt som ingen av passasjerene som hadde kjøpt flybilletten selv.

Nesten uten unntak mente passasjerene at de hadde betalt mye mer for billetten enn det de faktisk hadde gjort. Og de synes prisen var helt ok. Revenue Management gjorde det eneste rette med denne kunnskapen – de satte opp prisen til det passasjerene mente prisen var. Etter det tjente BA penger på Concorde frem til flyene ble satt på bakken i 2001.

This entry was posted in Flyfreak, Flyhistorie and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Revenue Management på Concorde-måten

  1. Thomas Lone says:

    Denne historien hørte jeg på en dokumentar om Concorde som gikk på NGC. Det var vel han som fikk ansvaret med å få “Concorde” programmet lønnsomt som de intervjuet.
    Så det er nok sannhetsgehalt i denne historien.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


4 + = five

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>