Den første “Dreamliner” – Antonov An-225 “Mriya”

Boeings 787 “Dreamliner” har fått mye oppmerksomhet de siste årene, ikke minst etter at Norwegian bestilte åtte maskiner til sine nye langdistanseruter.  Norske aviser har vært fulle av saker om “Drømmeflyet”, men  Boeing 787 er ikke det eneste – og ikke det første – flyet som har blitt gitt et drømmenavn.

I 1988, på slutten av den kalde krigen, ble det kjent i vesten at den sovjetiske flyprodusenten Antonov hadde utviklet verdens største transportfly. Antonov An-225 Mriya (eller Мрiя betyr drøm på ukrainsk) ble utviklet på 1980-tallet, basert på den mindre (men fremdeles digre) Antonov An-124, spesifikt for å frakte den sovjetiske romfergen Buran (snøstorm på russisk).

An-225 under landing etter en spektakulær flyoppvisning under Paris Air Show i 2001 (foto: Christian Kamhaug)

Selv fikk jeg sjansen til å oppleve An-225 på nært hold allerede i juni 1989, på Paris Air Show på Le Bourget-flyplassen i Paris. Med Buran på taket var den sovjetiske kjempen virkelig showets stjerne. Antonov holdt pressekonferanse inne i flykroppen, og selv med 30-40 femmøtte, roll-ups og bord og greier, var bare et lite hjørne av det svære lasterommet brukt. Jeg fikk også klatre opp i cockpiten, sitte i kapteinsetet (det var svært for en 15åring fra Norge). Da jeg spurte russeren der oppe hvor langt det var ned, så han litt på meg og svarte “Maybe 20 meters”. Han overdrev nok litt, for høyden fra bakken til toppen av halefinnen er 18 meter, så fra cockpiten og ned er det nok heller rundt 10 meter. Høyt nok!

Antonov An-225 Photo: Christian Kamhaug

An-225 åpner gapet! Paris Air Show, Le Bourget, juni 2001 (Foto: Christian Kamhaug)

Alt er stort på An-225! Ikke bare er maskinen verdens lengste fly (84 meter), har det største vingespennet (88 meter) og har den største maskimale take-off vekt av noe fly noen sinne (640 tonn) – den har også et understell med 32 hjul, seks jetmotorer og mulighet til å frakte store gjenstander montert på taket. An-225 innehar verdensrekorden for det tyngste enkeltelement som noen sinne er fraktet med fly – en 190 tonn tung transformator til et gasskraftverk. Lasterommet er på hele 1300 kubikkmeter, det er 63 meter langt, 6,4 meter bredt og 4,4 meterhøyt – det er plass til store ting med andre ord!

Kun én An-225 er bygget. En andre flykropp er ferdig, men står lagret uten vinger på Gostomel-flyplassen i Kiev. Arbeidet som ble startet på 90-tallet har ikke gått videre. Den andre maskinen var planlagt med en fraktedør bak også, og en enkelt halefinne (der dagens An-225 har to). Det skal ikke ha blitt jobbet på fly nr 2 siden 2009. Den eneste operative maskinen markedsføres og driftes av Antonov Airlines, og tilbys til fraktoppdrag over hele verden.

An-225s nese som kan svinges opp for enkel lasting og lossing. Foto: Christian Kamhaug

An-225 har ennå ikke besøkt Norge (selv om det skal ha vært nære på et par ganger), men i januar 2012 besøkte den Stockholm-Arlanda. Her er et kort filmklipp fra take-off. Kraftige saker!

Tekniske spesifikasjoner Antonov An-225 Mriya
Lengde: 84 meter
Vingespenn: 88,4 meter
Høyde: 18,1 meter
Max take-off vekt: 640.000 kilo
Motorer: 6x ZMKB Progress D-18 jetmotorer
Rekkevidde: 14.500 km (4000 km med maks last)
Marsjfart: 800 km/t
Maks hastighet: 850 km/t
Besetning: 6

This entry was posted in Flyfreak and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Den første “Dreamliner” – Antonov An-225 “Mriya”

  1. Pingback: Up-close & personal med “Monsteret fra Ukraina” | Scanair.no // CK's blogg

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


9 × = seventy two

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>