Flashback Friday – morsom annonse fra Southwest

Det amerikanske lavprisselskapet Southwest Airlines er ikke ukjent med å kjøre litt frekke annonser, både på TV og i print. Særlig under tidligere toppsjef Herb Kelleher satt sparkene mot konkurrentene løst.

En av de virkelig episke annonsene som Southwest kjørte i tiden da de sloss med nebb og klør mot de mye større konkurrentene er “Liar, liar” annonsen fra 1992.

Bakgrunnen for annonsen var at Southwest hadde blitt kåret til det beste flyselskapet i USA på kundeservice. Det amerikanske transportdepartementet publiserer jevnlig statistikk på hvor gode flyselskapene er på kriterier som on-time, tapt bagasje og antall klager. I 1992 vant Southwest for første gang alle kategoriene (“tripple crown”) og var naturlig nok stolte av det, og brukte det i sin markedsføring for alt det var verdt.

Stor ble derfor irritasjonen hos Soutwest da Northwest Airlines (i dag en del av Delta) gikk ut med en stor kampanje der de skrøt av at de var best. Southwest var på den tiden USAs 8. største flyselskap, og ikke definert som en “major airline”. Northwest la derfor et lite forbehold – at Northwest var best blant de 7 største flyselskapene i USA.

Særlig irriterte dette Herb Kelleher, og reklamebyrået ble bedt om å komme opp med noen gode idéer til hvordan Southwest kunne svare på dette. Roger Weller, en av de som var på teamet, fortetter til Brand Touchpoints at Herb Kelleher umiddelbart falt for idéen, og skal ha ledd høyt.

Annonsen som sto på trykk starter veldig “corporate” med ordene ”After lengthy deliberation at the highest executive levels, and the extensive consultation with our legal department, we have arrived at an official corporate response to Northwest Airlines’ claim to be number one in Custmer Satisfaction” Og svaret deres er “Liar. Liar. Pants on fire.”

Her er annonsen:

Det som i mine øyne gjør denne soå god, og som sikkert også er årsaken til at den ble så godt tatt i mot, er at den blander det veldig seriøse “corporate” i starten, med det rimelig barnslige “lier, lier” som er noe småunger sier til hverandre. Southwest har alltid vært en rabell, og kunne bruke et uttrykk som dette. Med å bruke humor, klarte Southwest å sette Northwests påstander på plass, uten å virke sutrete.

Ville du har kjørt en slik annonse mot din konkurrents feilaktige påstander?

This entry was posted in Flyfreak, Flyhistorie, humor, Luftfart and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


+ eight = 17

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>