Boktips: Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World

jabjab2Amerikanske Gary Vaynerchuk er et fyrverkeri på scenen, og selv om han sier f***k oftere enn Ryanairs Michael O’Leary og snakker fortere enn Christian Brosstad, har han mye smart på hjernen. Jeg så ham sist på SxSW i Austin, der han oppfordret alle deltagerne på konferansen til å gi noe av seg selv før de ba om noe tilbake. Dette er også temaet for hans siste bok «Jab, Jab, Jab, Right Hook: How to Tell Your Story in a Noisy Social World» -  gi dine følgere i sosiale medier noe før du ber om at de kjøper eller leser noe du har produsert.

Vaynerchuk bruker bokseanalogier i boken, og med jabs mener han små dytt og right-hook er når du smeller til! Den kunne også hett «give, give, give, ask», for det det er det det handler om. Vi som jobber med sosiale medier for bedrift, har etter hvert blitt ganske gode på «ask» eller «right hooks». Vi ber de som følger oss om å like oss på Facebook, følge oss på Twitter eller LinkedIn, lese noe vi har skrevet, eller kjøpe noe fra oss. Ta en titt på dine egne meldinger, eller på bedrifter du følger på Facebook eller Twitter. Veldig mye av det som kommer derfra er «right hooks», der vi ber om noe fra stakkarene som følger oss. Veldig sjelden ser vi gode jabs, der merkevaren gir noe – uten å forvente å få noe igjen.

I «Jab….» (la oss kalle den for det for å spare tid), viser Vaynerchuk oss hvordan vi kan bli bedre på jabs, og dermed i større grad komme gjennom all støyen som er der ute. Og, han har helt rett – med en rekke, interessante og relevante «jabs», er sjansen større for at når vi kommer med en «right hook» og vi ber våre venner om å lese en sak, melde seg på et seminar eller kjøpe et produkt fra oss, ser vi konverteringer.

En viktig del av boken er også delen der Vaynerchuck går gjennom de ulike sosiale plattformene som Facebook, Twitter, Instagram, Vine etc hver for seg, og snakker om hva som gjør dem unike, og hvilke grep vi bør gjøre med innholdet vår for å utnytte plattformen optimalt. Hva funker, hva funker ikke. Ofte er det bittesmå ting som vi alle kan gjøre allerede i dag, og som vil ha umiddelbare effekter.

Gary Vaynerchucks «Jab, jab, jab, right hook» er, i mine øyne, å regne som obligatorisk lesning for alle som jobber med sosiale medier, eller som ønsker å begynne. Her det det fullt opp med gode eksempler, flotte cases, og flust av gode, praktiske tips! For noen år siden var det knapt bøker å finne om sosiale medier, nå er det mange. Utfordringen er å finne de gode. Dette er en av dem!

This entry was posted in Boktips, Sosiale medier and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


6 + = eleven

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>