Up-close & personal med “Monsteret fra Ukraina”

Torsdag 19. juni var julaften, 17. mai og cupfinalen på en og samme dag for mange som er som meg – flyfreaks! Det var dagen da verdens aller største fly, “Monsteret fra Ukraina” Antonov An-225 Mriya skulle komme til Norge for aller første gang.

En av mine gamle skolevenner fra Oslo Handelsgymnas (blaaruss 1994 yeah!) og navnebror Christian har jobbet i mange år i flymegleren Aircontact, og vi har for gøy snakket om at det hadde vært kult å få Antonov An-225 til Oslo. Aircontact har i mange år hyret inn “lillebroren” An-124 for oppdrag for både Forsvaret og oljeindustrien. Det har vært nære på et par ganger, men nå i juni så det ut til at det skulle bli klaff  - endelig. I forrige uke dukket det opp en melding fra Christian i innboksen min på Facebook. Endelig vard et bekreftet at An-225 kom til Oslo, og hadde jeg lyst til å komme opp og bli med å møte den! OM! Det fikk heller være at jeg fikk sitte oppe natten før og etter for å gjøre unna jobben min – heldigvis var deg tingen eksterne møter og dagen var uansett planlagt til skrivejobb.

Oppe på OSL ble vi møtt av en de to smilende herrer Joachim og Lasse fra OSLs kommunikasjonsavdeling som hadde hendene fulle med alle journalistene og fotografene som ville dekke saken – her var det både folk fra VG, VGTV, TV2, Teknisk Ukeblad, NTB og mange fler. Disse gjestene ble sendt ut i buss til rullebane 01L, mens vi hadde vår egen bil – med en etterhvert ganske kreativ sjåfør. Det er første gang jeg har stått midt ute på plassen, og for en flyfreak som meg var dét alene stort!

Og enda større var monsteret som kom ut av skydekket ca kvart over ti denne torsdags morgenen. Verdens største fly – 88 meter fra vingespiss til vingespiss!

Verdens største fly bryter gjennom skydekket - to minutter etter rutetiden

Verdens største fly bryter gjennom skydekket – to minutter etter rutetiden

Det gikk et kollektivt sukk gjennom forsamlingen – ikke bare oss fire som sto utenfor bilen ved exit A5 med kameraene rettet mot monsteret, men også blant de hundrevis av flyfreaks, spottere og helt vanlige flyplassansatte som hadde samlet seg på alle ledige plasser, på tak og i vinduer, for å få med seg denne historiske landingen. VGTV sendte live og aldri tror jeg et fly har fått så stor oppmerksomhet i norske medier. Veldig, veldig moro!

The Monster has landed – full brems på alle seks motorene

Nå var flyet på bakken, og vår sjåfør fikk i oppdrag å kjøre alt han kunne for å komme frem til oppstillingsplassen foran Forsvarets terminal før oss – vi skulle jo filme at kjempen snudde! Vi rakk det!

Maskinen er på plass foran Forsvarets terminal og skal snu seg

Maskinen er på plass foran Forsvarets terminal og skal snu seg

Etter at motorene var stengt og de rette papirene var signert, kom det spennende – det var på tide å åpne gapet!

IMG_6997

Open wide!

For enkel lasting og lossing åpner nesen seg oppover, og nesehjulene "kneler" for å gjøre avstanden til bakken mindre

For enkel lasting og lossing åpner nesen seg oppover, og nesehjulene “kneler” for å gjøre avstanden til bakken mindre

Greit med kontaktinfo til Antonov Airlines - om man skulle ha behov for å frakte et par hundre tonn last med fly

Greit med kontaktinfo til Antonov Airlines – om man skulle ha behov for å frakte et par hundre tonn last med fly

Lasten denne gangen var ifølge VG “en pansret MAN-lastebil, en pansret Scania, en stor containerlaster og ti 20-fotscontainere med gradert utstyr”. Med seg hadde maskinen et mannskap på ca 20, hvor de fleste var lastere. Med to store kraner festet i taket, og en masse smart ekstrautstyr klarte lastere, godt hjulpet av norske militære, å tømme maskinen overraskende raskt, og vi kunne gå inn i det svære lasterommet. De to stor pansrede lastebilene ble ganske små inni detg svære gapet!

lossing

lossing

Der, inne i hjørnet står en svær pansret lastebil

Der, inne i hjørnet står en svær pansret lastebil

Vi fikk også lov til å klarte den litt skranglete stigen opp til cockpit og kikke inn i en pilotarbeidsplass som er noe av det største jeg har sett  -  og som rager 6-7 etasjer over bakken. Det kan ikke være lett å taxe denne rundt på ukjente flyplasser. Interiøret er herlig sovjet-chic.

Cockpiten -  20 meter over bakken

Cockpiten – 20 meter over bakken

Denne flyfreaken hadde en fin dag i solen på Oslo Lufthavn – tusen takk til Christian og Aircontact for en fantastisk opplevelse. Selv om dette var tredje gangen jeg ser den “live” var det STORT, som disse bildene er bevis på.

Glad flyfreak!

Glad flyfreak!

 

 

 















This entry was posted in Flyfreak and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


8 − = one

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>