Slik dobler du rekkevidden på poster på LinkedIn

LinkedIn-Logo-500x500Ifølge Q1-tallene fra Ipsos er mer enn 1,1 millioner nordmenn aktive brukere av LinkedIn. Det sosiale nettverket som vi tidligere litt humoristisk omtalte som «Facebook for voksne» har blitt mye mer enn en CV-database.

Stadig flere bedrifter bruker i dag LinkedIn aktivt ikke bare i rekruttering, men også som en aktiv markedskanal i B2B-markedet. LinkedIn har blitt en veldig god distribusjonskanal for innholdsmarkedsføring i egne kanaler. Det hjelper jo ikke å lage godt innhold hvis ingen ser det.

På samme måte som på Facebook er rekkevidden viktig på LinkedIn. Hvor mange mennesker i målgruppen min treffer jeg med mine budskap? I motsetning til på Facebook, fungerer fremdeles organisk rekkevidde på LinkedIn. Men noe har skjedd med LinkedIns algoritme.

Da jeg gikk gjennom tallene for rekkevidde på våre poster på LinkedIn for april oppdaget jeg noe rart. Den organiske rekkevidden på postene i et av markedene våre, som tidligere hadde vært veldig god, hadde plutselig falt som en stein. Litt aktiv søking, og en kikk på de andre postene i andre markeder avslørte en trend.

Poster med bilder hadde plutselig fått en dramatisk bedre rekkevidde enn poster uten bilder. Noe hadde tydeligvis skjedd med LinkedIns algoritme. Det har lenge vært kjent at Facebooks algoritme har prioritert poster med bilder og video, og jeg mistenker at Twitters algoritme gjør det samme. Jeg merker selv at jeg stopper oftere opp ved tweets i min feed som inneholder bilder.

Etter å ha analysert alle våre poster i seks markeder over de siste tre månedene, er konklusjonen rimelig klar. Poster med bilder treffer rundt regnet dobbelt så mange av våre følgere som poster uten bilder.

Her er bare to eksempler:

Eksempel 1: Post uten bilde - bildet er autogenerert fra linken. Rettet mot våre  ca 2000 følgere i Norge. Fikk en organisk rekkevidde på 964

Eksempel 1:
Post uten bilde – bildet er autogenerert fra linken. Rettet mot våre ca 2000 følgere i Norge. Fikk en organisk rekkevidde på 964

Eksempel 2: Post med bilde, rettet mot våre ca 600 følgere i Polen. Hadde en organisk rekkevidde på 1182

Eksempel 2:
Post med bilde, rettet mot våre ca 600 følgere i Polen. Hadde en organisk rekkevidde på 1182

Om du linker til en nettside i posten din på Linkedin, vil du som oftest få opp et bilde fra denne siden automatisk. Det er imidlertid bare om du bruker 20 sekunder ekstra på å laste opp et bilde på LinkedIn at du får den ekstra rekkeviddeeffekten. Dette minner om Facebooks algoritme, som også fungerer på samme måten. «Native» bilder og video, fungerer mye bedre enn om innholdet hentes fra tredjepartskilder som din egen nettside eller YouTube.

Personlig er jeg ingen tilhenger av å bare satse på bildet som hentes fra nettsiden, ettersom du aldri helt vet hva du får. Ved å laste opp et eget bilde har du mer kontroll på hvilket bilde du får og hvordan det beskjæres. Jeg husker med gru noen av jobbannonsene som ble postet fra Lindorff i fjor. LinkedIn hentet ut Lindorff-logoen fra Finn, men den ble beskåret slik at det eneste som syntes i feeden var «DO»

giphy (2)

Så, neste gang du poster noe på LinkedIn fra bedriften din, bruk noen sekunder ekstra på å klikke på det lille kamera-ikonet.  Last opp et bilde sammen med teksten og linken – så kommer det fine innholdet ditt frem til flere.

linkedin3

This entry was posted in Sosiale medier and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Slik dobler du rekkevidden på poster på LinkedIn

  1. Lars Evensen Volden says:

    Interessant. Men hvis målet med posten er å generere trafikk og ikke bare reach; hva fungerer best da?

    På Facebook genererer hvert fall lenkeposter mer trafikk enn bildepost.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


9 + one =

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>